Monday, March 2, 2009

Siapa Siti Khadijah Di Hati Rasulullah?




Sayidatina Khadijah r.a mempunyai kedudukan yang istimewa di hati Nabi SAW. nama sayidatina Khadijah sering baginda sebut-sebut walaupun telah meninggal dunia. Rasulullah SAW pernah berkata "Sesungguhnya Khadijah itu seorang wanita yang utama, bijaksana dan darinya aku dikurniakan anak". Dalam kata lain, Rasulullah pernah berkata "Khadijah beriman ketika orang-orang kafir kepadaku, dia membenarkanku ketika orang-orang mendustakanku dan dia membantuku dengan hartanya ketika orang-orang lain memulauku".

memang sukar untuk memperincikan sumbangan khadijah kepada rasulullah. sedari awal perkahwinannya dengan rasulullah sehingga wafatnya, kisah hidup beliau penuh dengan pengorbanan. ketika nabi saw menyatakan keresahan didatangi jibril, sifat keibuan yang tinggi dan isteri yang penyayang membuatkan khadijah dapat menenangkan rasulullah. ketika nabi saw berdakwah, dia pula menjadi pembantu perjuangan. khadijah bukan hanya sanggup memberikan sokongan moral tetapi juga mengeluarkan harta untuk jihad dan perbelanjaan umum.

cinta nabi saw kepada khadijah bukan pada kecantikan paras rupa. tetapi cinta sejati berasaskan pada kesetiaan khadijah, pengorbanannya, kesabarannya, perlindungan dan pembelaannya serta zuriat yang pernah dikandungnya.


0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template